Gezonde Snack: Dadels met Pindakaas


Dadels zijn een lekker en gezond tussendoortje. Een dadel is een vrucht van de dadelpalm. Deze palm komt oorspronkelijk uit Mesopotamië en Egypte. Tegenwoordig worden dadels vooral geteeld in Noord-Afrika, Arabische landen, Australië en Californië. 

Ze zijn het gezondst om te eten als het verse dadels zijn. Ze bevatten nog steeds veel vruchtsuiker, maar daarnaast ook een heleboel andere goede en gezonde voedingsstoffen. Er worden ook gedroogde dadels verkocht maar deze bevatten veel meer suikers en calorieën. Er is ook een verschil in smaak tussen verse en gedroogde dadels; de verse smaken meer naar honing en zijn minder zoet in vergelijking met de gedroogde dadels. In de winkels worden meestal gedroogde dadels verkocht maar ik vind persoonlijk de verse vele malen lekkerder! Ik haal deze vaak bij de notenkraam op de markt of bij de toko.

Wat maakt dadels dan zo gezond? Allereerst bevatten ze veel voedingsvezels en is het een zeer rijke bron van mineralen zoals fosfor, ijzer, kalium en magnesium. Maar een dadel bevat ook vitamine B1, B2, B6, B11 en vitamine C. Kortom allemaal stoffen die ons lichaam nodig heeft.



Dadels kun je op vele manieren gebruiken. Zo maak ik er altijd graag een raw food bar mee, maar je kunt ze ook door salades doen, verwerken in je kwarkbrood, gebruiken als suikervervanger in je gezonde chocolademousse, over je kwark of havermout heen doen of ze puur als lekker tussendoortje eten. Ik heb er een gezond bonbonnetje van gemaakt en dat doe je als volgt:

Wat heb je nodig:

  • 2 verse dadels
  • 2 tl biologische, suikervrije pindakaas
  • Paar cacao nibs

Wat je doet:

Eigenlijk heel simpel! Snijd de dadel doormidden maar niet helemaal door. Haal de pit eruit en vul de opening met pindakaas en strooi er wat cacao nibs bovenop! Genieten maar! 

Eet smakelijk!

 Volg Healthy Living in Heels ook op FacebookInstagramTwitterPinterestBloglovin of Google+!

Wil je dit recept later maken of delen met je vrienden? “PIN” me dan op PINTEREST of “SHARE” dit recept op FACEBOOK door gebruik te maken van de sociale media icoontjes hieronder (in het grijze kader)!


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen