All About If It Fits Your Macro's

If it fits your macro's, afgekort IIFYM, is de nieuwe 'hype' op Instagram. Eten wat je wilt en toch vet verliezen, daar draait het om. Het is een manier van eten waarbij je kunt eten wat je wilt, mits je je macronutriënten (dus de eiwitten, vetten en koolhydraten) aanhoudt. De aanhangers van IIFYM beweren dat je je droomfysiek kunt bereiken en behouden door IIFYM aan te houden en dus letterlijk te eten wat je wilt. Maar in mijn ogen zit daar gelijk het punt, je eetpatroon zou er niet alleen gericht op moeten zijn om je droomfysiek te bereiken, maar daar later in dit bericht meer over. Ik zie steeds meer van onderstaand soort ontbijtjes voorbijkomen. Dus ja dat moest ik ook een keer proberen en ik moet zeggen, het was oké voor een dagje, maar ik zou er niet aan moeten denken om elke dag m&m's, pepernoten of meer gekkigheid bij mijn ontbijt te hebben. Doe mij maar een bakje havermout met alleen vers fruit en wat noten.





Wat is IIFYM?

Het idee is dat als je een bepaald voedingsmiddel eet en dat niet je macro's en calorieën overschrijdt, het geen reden is om het product te laten staan. Wanneer je volgens de IIFYM richtlijnen eet weet je precies hoeveel kilocalorieën, eiwitten, vetten en koolhydraten je per dag nodig hebt om je doel te bereiken. Je moet er dus voor zorgen dat je precies de voor jouw benodigde hoeveelheden hebt gegeten. En dat hoeft bij IIFYM niet alleen door groenten, rijst en kip. Nee het draait er juist om dat je kunt eten wat jij lekker vind. Het uitgangspunt is dus de voor jouw benodigde macro's. En dan ook precies hé, niet net eronder of net erboven. Maar hoe je het doet maakt niet uit. Kies je voor je koolhydraten voor gezonde varianten zoals volkoren pasta, aardappelen, groente, fruit of spelt brood. Of ga je voor koek, snoep en witte producten. Dat maakt niet uit. Dit idee is ontstaan doordat voor vetverlies of spiermassa kweken geldt dat je de hoeveelheid calorieën, eiwitten en koolhydraten binnen moet krijgen die voor dat specifieke doel nodig zijn. Zolang je je daaraan houdt doet de bron van deze voedingsstoffen er niet toe [1]. Hierbij wordt wel gesteld (gelukkig maar!) dat je basisvoeding gezond is. Dus niet alleen maar junkfood maar je moet ervoor zorgen dat je ook alle nodige vitamines, mineralen, vezels en andere voedingsstoffen binnenkrijgt om optimaal te functioneren. Dit zijn de zogenaamde micronutriënten die net zo belangrijk zijn voor ons als de macronutriënten!

Eten volgens IIFYM vereist aardig wat planning. Je moet weten hoeveel koolhydraten, eiwitten en vetten je nodig hebt om je doel te behalen. Weet je dit? Dan kun je een voedingsschema samenstellen waarbij de basis van de voeding gezond en voedzaa is. Vervolgens kun je kijken hoeveel macro's je nog over hebt en deze invullen met producten naar keus. Stel je hebt nog 50 gram koolhydraten over, dan kun je ervoor kiezen om (gepland) een koekje te nemen bij de thee.

Kortom het is dus geen vrijbrief om alleen maar junkfood te eten wil je ook nog gezond door het leven gaan.


Mijn visie op IIFYM

Ondanks dat er bij IIFYM gezegd wordt dat je basis voeding gezond is, valt mij op dat dit bij alle stukken die ik hierover heb gelezen pas aan het einde wordt gezegd. Pas dan lees je dat je voeding voor ongeveer 80% gezond moet zijn en dat je alles wat je over hebt kunt invullen met iets waar je ontzettend trek in hebt of wat je niet kunt missen. Aanhangers bejubelen eerst het feit dat zij alles mogen eten wat ze willen en nog steeds super fit en strak in hun vel zitten. In mijn ogen wordt het mede daardoor, door heel veel mensen verkeerd geïnterpreteerd. En dan met name door de aanhangers die zelf weinig kennis hebben over voeding en een gezond lichaam. Dat klinkt hard, maar voor deze groep is IIFYM vrij gevaarlijk want dat kan ertoe leiden dat het doorslaat in alleen maar ongezonde producten zonder enige voedingswaarde voor ons lichaam. Je mag dan super strak eruit ziet, maar aan de binnenkant is het één ongezonde bende. Het gevaar zit ook in het feit dat je wel ervoor moet blijven zorgen dat je een gevarieerd voedingspatroon hebt. Volgens de theorie van IIFYM kun je je fysieke doelen bereiken door te leven op eiwitshakes en snickers plus natuurlijk gezonde producten, maar je gezondheid wordt echt niet beter van al die geraffineerde producten. 

En daar heb je het ook weer, je fysieke doelen, je uiterlijk, daar is waar het om draait bij IIFYM. Als je uiterlijk en hoe je lichaam er van de buitenkant uitziet je enige prioriteit is, ja dan past dit bij je. Maar wat ik persoonlijk heel erg mis in deze 'hype' is wat de aanhangers van IIFYM dagelijks wel niet voor geraffineerde suikers en E-nummers naar binnen werken. Tuurlijk is het voordeel van IIFYM dat je gewoon heerlijk van je 'guilty pleasure' kunt genieten, je hebt heel veel vrijheid en weinig beperkingen. Maar ik, zelf geen aanhanger van IIFYM maar gewoon van gezond en voornamelijk zonder pakjes en zakjes eten, vindt dat je dit ook hebt met de 80/20 regel. Ik ben van mening dat je dan toch echt minder 'troep' binnenkrijgt, hetzelfde droomfysiek (als dat je enige doel is) maar daarbij ook van binnen echt gezond bent. 

Ik ga er heel erg van uit dat het belangrijk is om met je maaltijden ervoor te zorgen dat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Dat hebben jullie al meerdere keren kunnen lezen op dit blog maar dat komt helemaal niet terug bij IIFYM. En ja, ik houd ook af en toe van een heerlijke cheat meal (dat hebben jullie vorige week hier kunnen lezen), maar niet elke dag! Ik merk het namelijk gelijk als ik geraffineerde suikers heb gegeten. Ik krijg een moe en lusteloos gevoel, ik ben minder energiek en heb veel sneller trek in zoetige lekkernijen. Dit wordt veroorzaakt door de daling in je bloedsuikerspiegel. En buiten dat, hoe vermoeiend is het wel niet als je al je maaltijden moet bijhouden en precies de hoeveelheden moet weten en moet invoeren in de beschikbare rekenprogramma's als My Fitness Pall. Eerlijk is eerlijk, ik vind My Fitness Pall super handig want soms ben ik gewoon benieuwd hoe de verhoudingen in mijn maaltijd zijn, en zeker omdat ik graag wil dat mijn bloedsuikerspiegel zo stabiel mogelijk blijft is het goed om op hoofdlijnen te weten dat je een goede verhouding van je macronutriënten hebt. Maar echt niet zo gedetailleerd. Ik wordt er al moe van. 


Clean Eating versus If it fits your macro's

Kort gezegd kom het er bij IIFYM op dat je moet focussen op hoeveel je eet en niet op de kwaliteit van het eten. Terwijl bij Clean Eating gefocussed wordt op wat je eet en de kwaliteit van je eten, en dat caloriën tellen dan overbodig is. 

Als je IIFYM wil toepassen dan moet je echt heel erg goed op de hoogte van zijn van jouw specifieke behoeften, de macro's in voedingsstoffen, maar ook de micronutriënten. Ga altijd uit van een gezonde basisvoeding. Voer deze eerst in op bijvoorbeeld www.myfitnesspal.com en kijk dan pas hoeveel macro's er nog over zijn en of dat broodje Nutella past. Ga dus niet eten als een malle en alleen maar brownies, ijs en chocola eten wat ik nu veel op Instagram voorbij zie komen. Nee, ga echt uit van een gezonde basisvoeding! Ik kan dit niet vaak genoeg benadrukken.

Clean Eating is in mijn ogen makkelijker en ook makkelijker voor het grote publiek. De focus ligt op de voedingswaarde van producten en op zo echt en natuurlijk mogelijk eten. Ook hierin zit natuurlijk een gevaar en dat is dat mensen in het extreme gaan en alleen nog maar quinoa eten. Dat is natuurlijk ook niet goed en past ook niet bij waar clean eating nog meer vanuit gaat: een gevarieerd voedingspatroon! In mijn beleving wordt dit hierbij wel uitvoerig gezegd en lees je dit gelijk in stukken over clean eating. En ook bij clean eating kun je genieten van een broodje nutella maar niet elke dag. Daardoor heeft dit in mijn ogen minder effect op je lichaam. 

Ik sta helemaal niet achter de IIFYM beweging. Het idee alleen al dat ik op dagelijkse basis E-nummers, verzadigde vetten en andere ongezonde troep naar binnen werk... dat is niks voor mij. Deze zaken zijn namelijk ongezond voor ons, zorgen voor minder energie en brengen onze hormoonlevels uit balans. Ook is het zo dat ik sinds ik gezond eet met zo min mogelijk geraffineerde en kunstmatige producten ik echt minder vaak ziek ben én belangrijker nooit meer last heb van migraine! Dus nee, ik kies liever voor gezond en echt eten ('clean eating' als je het zo wilt noemen) en ja, af en toe geniet ik heerlijk van een paar truffelpepernoten in mijn ontbijtje, maar dat hoeft echt niet elke dag alleen maar omdat ik nog ruimte heb ik mijn macro's. 

Liefs,
Debbie 


[1] Schoeller DA. The energy balance equation: looking back and looking forward are two very different views. Nutr Rev. 2009;67(5):249–254. doi:10.1111/j.1753-4887.2009.00197.x.

10 opmerkingen:

  1. Mooi geschreven en ben het helemaal met je eens! Ik houd zelf ook de 80/20 regel aan, houd van gezond eten en voel me daar ook goed bij, sport regelmatig. En daarnaast vind ik inderdaad dat je niet te streng voor jezelf moet zijn en als je een keer zin hebt in een taartje, patatje, pizza of wat dan ook dat gewoon lekker moet eten. Zolang het maar niet dagelijks is ;-). En het zo strikt bijhouden van je macro's moet ik ook niet aan denken, teveel gedoe en het moet wel leuk blijven!

    Liefs,
    Kim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kim,

      Bedankt! Leuk te lezen dat je het ermee eens bent! En inderdaad het moet wel leuk blijven ;)
      Liefs, Debbie

      Verwijderen
  2. IIFYM lijkt mij ook niks..
    Ik heb inderdaad ook minder migraine sinds ik gezonder Clean eet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat toevallig! En fijn dat jij er ook minder last van hebt, het is zo iets vervelends!

      Verwijderen
  3. IIFYM heeft eigenlijk vrij weinig te maken met gezond eten.. vooral met bijhouden van cijferlijsten. Ik doe liever het eerste, dat geeft meer voldoening en een beter gevoel dan het continu bijhouden van wat ik eet en hoeveel. Ik mag dan meer op de gok doen dan mensen die IIFYM strikt volgen, maar ik voel me er wel beter bij!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal mee eens!! Ik wordt al moe van het idee dat ik alles moet gaan tellen. Ik luister ook veel liever naar wat mijn lichaam nodig heeft, en ja de ene dag zal dat iets boven mijn behoeften zitten en soms wat eronder maar dat is helemaal prima in mijn ogen aangezien het allemaal pure en natuurlijke producten zijn met af en toe een heerlijke cheat waar ik dan extra van geniet ;)

      Verwijderen
  4. leuk om te lezen. dit is precies het verschil tussen mijn vriend en mij. Mijn vriend eet naar iifym en ik probeer zo goed en clean mogelijk te eten zodat ik meer energie heb

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje wel! Toevallig dat jullie beide dan net zo eten en dat jij ook aangeeft meer energie te hebben! Eigenlijk had ik jullie moeten interviewen haha

      Verwijderen
  5. Hoi Debbie,
    Ik lees je berichtje nu pas en zie dat het al in 2014 is geschreven. Toch heeft het me wel een hoop geholpen om het IIFYM te begrijpen. Ik ben namelijk laatst pas begonnen met de macro's en hoeveel ik dan zou moeten eten, het is inderdaad erg veel werk. Maar denk je niet dat als je een combinatie kunt maken van clean eating en dan in je macro's je dan goed bezig bent en precies eet waar je lichaam behoefte aan heeft?
    Ik ben benieuwd naar je huidige visie, alweer 2 jaar later;)
    Groetjes Tosca

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Tosca,

      En ik lees jou reactie nu pas, excuus. Ik ben het helemaal met je eens dat wanneer je gezond eet en dan op je macro's gaat letten je wel heel veel resultaat kunt boeken op een gezonde manier! Bij IIFYM draaide het alleen met name om eten wat je wilt als het maar in je macro's paste. Al die transvetten en kunstmatige suikers kunnen dan wel in je macro's passen. Maar elke dag dit eten is gewoon niet gezond en zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel blijft fluctueren. En juist die fluctuatie is ongezond, maakt dat je trek heb in snelle suikers en snel in een ongezond voedingspatroon beland.

      Groetjes,
      Debbie

      Verwijderen