Gezond de Feestdagen door met natuurlijk een 'vleugje' Cheat!

Ik ben jarig vandaag!! 27 alweer, jeetje wat is dit jaar snel gegaan! Maar goed, dat betekend ook dat het morgen alweer kerst is. Ik ben inmiddels alweer bijna een week vrij en ik moet zeggen, ja ik eet nog steeds gezond, maar ik ben niet zo streng. Hallo, ik heb eindelijk vakantie! Niet dat het gelijk alle remmen los is en ik al mijn principes over boord gooi, maar ik ben wel lekker aan genieten. Helemaal niks mis mee en ik besluit dit ook lekker met kerst te doen. En dat is dan ook zeker Tip 1: Relax en geniet met mate!


"Healthy Christmas" door Olga Simonenko van Simonenko Photography (Copyright)


Het kerstdiner

Afgelopen weekend was ik samen met mijn moeder het diner voor eerste kerstdag aan het samenstellen. Ja, wat gaan we eten? Ik wil namelijk wel dat de basis gezond is, maar aangezien mijn ouders, broertje en zijn vriendin helemaal niet zo healthy als ik eten, moet natuurlijk wel iedereen het lekker vinden. En dus stelde ik vis voor! Vinden we allemaal lekker en is ook nog eens gezond. En dan ook nog een recept van mijn favoriete topkok: Jamie Oliver. Kabeljauw met een hartig en smaakvol korstje (klik hier voor het recept helaas alleen in het Engels). Daar serveren we voor mij een lekkere spinazie salade bij met rauwe ham en maken we rozemarijn-tijm krieltjes bij zodat iedereen gelukkig is. 

Nu nog het voorgerecht. Wat zullen we eens doen. We blijven in het visthema en dus maak ik bruchetta's met tomaat, een bruchetta met zalm en roomkaas en een kleine garnalencocktail. Leuk kleine hapjes op je bord en voor ieder wat wils. 

Nu nog het toetje. Ja, als ik eerlijk ben hebben we nu gewoon zin in ijs! En dus halen we vanille ijs die we serveren met kletskoppen, chocoladesaus, appel en banaan. Yum! Super simpel en ik kan nu al niet wachten.



Tips voor een gezonde kerst

Tip 1 hebben jullie al gehad, maar er zijn natuurlijk nog meer 'trucjes' om de feestdagen zo gezond mogelijk door te komen zonder dat je overal nee hoeft te zeggen of alleen maar gefocused bent op gezond eten.

Tip 2: Begin met een gezond ontbijt
Al moet ik eerlijk bekennen, eerste kerstdag ga ik ook voor een croissantje uit de oven (te lekker om te laten staan) maar ik maak er bijvoorbeeld een gekookt eitje bij en heb mager vlees voor op de partybroodjes. Door ervoor te zorgen dat je ontbijt ook eiwitten bevat zit je langer vol én nog belangrijker, deze houden je bloedsuikerspiegel nog een beetje in balans na alle suiker in het croissantje. En wat doe je dan op tweede kerstdag? Maak een feestelijke mug cakewentelteefjes of banaan-ei pannenkoeken. Allemaal heerlijk en gezond! Iets wat je waarschijnlijk niet elke dag eet, en nog gezellig ook.

Tip 3: Vergeet niet te bewegen!
Tuurlijk moet je relaxen, maar we hebben wel wat beters te doen dan de hele dag op de bank te hangen of aan tafel te zitten. Want als je steeds zo zit gaan al die hapjes die voorbij komen of in de buurt staan ook makkelijker je mond in. Ga bijvoorbeeld na het ontbijt een lekker lang stuk wandelen. Of ga gewoon voor een flinke workout zoals ik ga doen 2e kerstdag, mijn sportschool organiseert namelijk elk jaar een kerstworkout. Super leuk en nog gezond ook. Maar door te sporten versnel je ook je spijsvertering en maakt je lichaam endorfine aan. Je wordt dus gelukkiger, je eten wordt sneller verteerd en je maakt gezondere keuzes. 

Tip 4: Geniet maar drink alcohol met mate
Alcohol is één van de bekende dikmakers. Ook hier geld, geniet van een lekker glaasje of 2 op eerste kerstdag, misschien op 2e ook, maar laat het dan de rest van het weekend staan. Zonde van al je harde werk van de afgelopen maanden toch. Plus, maar misschien ben ik de enige, kan ik sinds ik zo gezond ben gaan eten helemaal niet zo goed meer tegen alcohol. Ik ben veel sneller aangeschoten en dus ook dronken dus na 2 glaasjes ben ik al vrij gezellig en waarom zou je dan nog meer gaan drinken?! Je krijgt alleen maar trek in vet eten en daar gaat je gezonde kerst.

Tip 5: Drink wel voldoende water
En dit is heel belangrijk! Water is namelijk de enige vloeistof die afvalstoffen effectief kan afvoeren. Maar daarnaast zorgt voldoende water drinken ook voor een verminderd honger gevoel doordat het de spijsvertering op peil houdt. Ons lichaam verward honger namelijk nog wel eens met uitdroging.

Tip 6: Sla geen eetmomenten over
Ook tijdens de feestdagen is het belangrijk om een regelmatig eetpatroon te houden zodat je bloedsuikerspiegel zo gelijk mogelijk blijft. Door je ook te houden aan de vaste maaltijden zal je minder snacken tussendoor. Natuurlijk slapen we allemaal uit en zal het ontbijt later zijn dan je gewend bent, maar dat is geen reden om helemaal niet meer te lunchen. Doe dit juist wel en eet bijvoorbeeld een lichte salade. Sla bevat namelijk ook veel vezels en die geven ons een vol gevoel. 

Tip 7: Kauwen!
In het kader van een gezond eetpatroon en niet over-eten is het ook heel belangrijk om goed te kauwen. Zo wordt je eten beter verteerd, maar jullie weten ook dat het vaak wat langer duurt voordat je lichaam aangeeft dat het vol zit. Door wat langzamer te eten en goed te kauwen heeft je lichaam hier alle tijd voor. 

Tip 8: Tot slot, vergeet niet goed te slapen
Ook tijdens de feestdagen is een goede nachtrust heel belangrijk. Deze hangt dus ook samen met tip 4; van alcohol ga je namelijk slechter en onrustiger slapen. Maar slaap is heel belangrijk voor je spijsvertering en natuurlijk ook voor de gezelligheid! Wie voldoende slaapt is gelukkiger en dat willen we allemaal tijdens de feestdagen!


Ik wens iedereen hele fijne feestdagen! 

1 opmerking:

  1. Gefeliciteerd met je verjaardag en Fijne kerstdagen!

    BeantwoordenVerwijderen