5 tips om iets gezonder te gourmetten

Fijne Pasen allemaal! Een heerlijk lang weekend met vaak voor iedereen heel veel lekker eten! Ik ben daar niet zo moeilijk in, ik geniet ervan! Ongelimiteerd paaseitjes eten is echt wel aan mij besteed. Al moet ik zeggen dat ik dit jaar geen uitgebreid paasontbijtje gemaakt heb of een paasbrunch. Niet omdat dat ongezond is, maar simpelweg omdat ik er geen zin in had. Ik heb gewoon heerlijke wafels gemaakt, net zo een feestje en super lekker.

Verder ben ik heerlijk bij mijn familie geweest en gisteravond stond gourmetten op de planning. Super lekker! En zoals jullie al eerder hebben kunnen lezen vind ik het juist goed om af en toe lekker te genieten van een cheat meal. Maar hoe kun je dat nou iets gezonder aanpakken als je dit wilt? Hierbij 5 tips mocht jij vanavond aan de gourmet tafel zitten.






  1. Neem 1 pannentje. Wij aten met zijn 5-en  wat betekend dat er nog 3 pannetjes over zijn (wij gourmetten in de pannetjes op de plaat, scheelt een hoop gespetter en is net zo lekker). Maar et gevaar van 2 pannetjes is dat je zo 3 stukjes vlees of vis tegelijkertijd op de plaat hebt liggen. Zo eet je snel te veel want je maag geeft pas later een signaal dat ie vol zit. 
  2. Eet meer vis dan vlees. Vis valt nou eenmaal minder zwaar op de maag, bevat meer gezonde vetten en is dus gewoon net iets gezonder. Al is een lekker zelfgemarineerd stukje kip natuurlijk ook prima. Stiekem een tip in een tip: marineer zelf! Dan weet je precies wat erin zit en dat scheelt een hoop suikers.
  3. Eet bruin stokbrood. Stokbrood met kruidenboter en pindasaus. Het hoort er altijd bij. Maar het is een kleine moeite om te vragen of er voor jou een bruin stokbrood gehaald kan worden. Bij ons geen probleem en me vader en broertje vonden het stiekem ook wel lekker. 
  4. Groenten op de gourmet. Paprika, champignons, courgette een uitje. Allemaal erg lekker in je pannetje, maakt je stukje biefstuk nog lekkerder en hoewel je geen 200 gram groenten eet, is iets toch altijd beter dan niets. Vul het aan met cherrytomaatjes die op tafel staan en zo krijg je toch ook wat vitamientjes binnen naast het hele vlees/vis festijn. 
  5. Blijf weg van de sausjes. Dit is wellicht nog de meest lastige en ik moet bekennen, zelf heb ik dit niet gedaan. Maar de sausjes bevatten eigenlijk heel veel onnodige suikers, vet en calorieën. Dus mocht je het echt wat gezonder aan willen pakken, zorg dan dat deze niet binnen handbereik staan.

En vergeet vooral niet te genieten!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen